El 20 de febrer se celebra el Dia Mundial de la Justícia Social. Hi ha una estreta relació entre la justícia social i la sostenibilitat.
El medi ambient és un clar indicador del model econòmic i social, ja que totes les societats han desenvolupat les seves economies amb els recursos provinents del medi físic. En els inicis aquesta explotació dels recursos es produïa en el context geogràfic immediat o proper. En el món globalitzat actual, en què impera el capitalisme i l’economia extractiva, aquesta explotació de recursos és també global i deslocalitzada, com ho són els greus problemes socials i ambientals que es deriven d’aquest model econòmic.
En aquest enllaç al blog de les Escoles Verdes de Lleida trobareu un article molt interessant que desplega el concepte de justícia ambiental i social. Explica com la globalització, i la polarització del món en el Nord Global i el Sud Global, generen desigualtat entre els països anomenats “desenvolupats” i la resta de països, dels que espoliem els recursos naturals i a on externalitzem l’impacte ambiental de la nostra economia. També desenvolupa el marc de l’educació per la justícia social i ambiental (justícia global), que abasta sis àmbits: cultura de la pau, drets humans, ciutadania i governança, interculturalitat, medi ambient- territori-natura, perspectiva de gènere i sostenibilitat econòmica i social.
Per treballar aquesta temàtica al nostre centres educatiu podem partir dels Objectius per al Desenvolupament Sostenible com a fil conductor, ja que són universals i contemplen les tres esferes d’acció de la sostenibilitat (biosfera, societat, i economia), però també existeixen altres propostes educatives de nombroses organitzacions no governamentals per la justícia global, que us oferim tot seguit. En alguns casos, els enllaços us portaran a un repositori d’activitats d’una associació, que us convidem a explorar, ja que moltes de les entitats que treballen per difondre l’educació per la justícia global, ofereixen exposicions, tallers i altres activitats per als centres educatius, en molts casos de forma gratuïta. A la part final, trobareu també recursos didàctics sobre els ODS.
Per a diverses etapes:
- Ecofeminisme, posar la vida al centre de l’escola(Escoles coeducatives i Escoles per la Sostenibilitat de San Cugat): “Ecofeminisme, posar la vida al centre de l’escola”. Hi trobareu activitats i recursos creats per entitats expertes per fer a l’escola i a les llars, contes i llibres, i referents ecofeministes.
- Guía para educar desde la perspectiva ecosocialen el cuidado y defensa del medio natural (FUHEM)
- Selecció de recursos per treballar el canvi climàtic
- Guies i maletes pedagògiques i activitats i altres recursos de l’associació Justícia i Pau. Destaquem l’activitat de secundària Els #ConflictMinerals al llarg de la història
- LA MALETA REFUGI( Comissió Catalana d’Ajuda al Refugiat) Recull d’eines i recursos pedagògics per a diferents etapes educatives, per a combatre els principals rumors i estereotips envers la població refugiada i contribuir a afavorir la inclusió d’aquest col· lectiu a la nostra societat. Alhora vol rebatre el discurs discriminatori i xenòfob que està sorgint en alguns municipis i fomentar actituds de solidaritat i justícia.
- El gran joc de les diferències(Associació Entrepobles). Material didàctic de la campanya “No te comas el mundo” que té com objectiu la reflexió sobre les conseqüències de la nostra forma de consumir. (Per a totes les etapes)
- Participar para poner la vida en el centro: web Projecte+ Guía para el profesorado+Propostes didàctiques Primària: Infantil Cicle Inicial Cicle Mitjà Cicle Superior + Propostes Secundària
- Propostes educatives de Kadaira(OSFAM Intermon): portal de recursos gratuïts per ala ciutadania global (totes les etapes educatives)
- Selecció d’activitats per treballar la pau des de l’òptica de l’alimentació (Fundesplai)
- Guia pedagògica Fem Eco: connectem el gènere i el medi ambient a l’escola i al món (Akwaba Fundació). Hi trobareu un mòdul per primària i una altre per secundària on es treballen, en diferent grau d’aprofundiment i propostes de dinamització adaptades a cada etapa, els següents continguts: Natura i cultura, Vulneracions al medi i a les persones, Emocions per connectar-nos amb el medi, Relats ecofeministes mundials i locals i Fem Eco al centre educatiu?
- Guia d’orientacions pedagògiques per a la incorporació de l’Educació per al Desenvolupament al currículum de primària i secundària des de la perspectiva de les competències bàsiques (Edualter). Es tracta d’una guia online al voltant de 6 eixos temàtics: gènere, cultura de la pau, drets humans, sostenibilitat econòmica i social, medi ambient, i interculturalitat. Hi trobareu estratègies didàctiques, pràctiques de referència i instruments d’avaluació. (Tot i que la navegabilitat del web no és gaire intuïtiva, val la pena que la consulteu!).
- Projecte Implica’t: Projecte interdisciplinari per treballar la Carta de la Terra (primària i secundària)
- Selecció de propostes i recursos didàctiques sobre els Objectius del Desenvolupament Sostenible de l’aparador de recursos de Medi Ambient (Generalitat de Catalunya)
- Selecció de propostes didàctiques entorn els ODS de la Xarxa de Competències Bàsiques del Departament d’Educació
- Enrotlla’t amb els ODS: conte per introduir o presentar els ODS (UGT i sindicalistes solidaris). Inclou un enllaç al material didàctic relacionat.
Només Educació Primària:
- Maleta pedagògica Ecofeminista per al professorat( CM i CS Ed.Primària). (CERAI i Ge. Valenciana)
ESO i Batxillerat:
- Projecte Cru-evolució, Mira el món diferent(Fundació PROIDE) A partir d’un vídeo on s’expliquen les causes i conseqüències de les desigualtats socials, i es formulen una sèrie d’alternatives, el projecte proposa una sèrie de materials pedagògics adaptats a 2n Cicle d’ESO i Batxillerat que poden ser treballats a l’aula en les diferents matèries curriculars, o a les tutories. Cada temàtica inicia amb un fragment del vídeo complet, i una sèrie de continguts d’1 o 2 sessions, referents a aquelles temàtiques.
- Activitat Dieta, justícia social i Sostenibilitat(3r ESO) (Bloc pupitrelàndia, idees i recursos per a l’ensenyament de les ciències)
- Guia Aprenentatge servei i justícia global: Justícia de gènere, econòmica i ambiental, Drets humans i dret a migrar. En aquesta guia trobareu el marc conceptual i les orientacions didàctiques per dissenyar i dur a terme un projecte APS al vostre centre educatiu. Parteix de l’anàlisi de les principals confluències entre l’educació per a la justícia global i l’ApS, identifica les principals clau d’èxit, reptes i elements per a la replicabilitat dels projectes. Al final del document trobareu un recull de recursos i materials didàctics, entitats i iniciatives relacionades amb la justícia global i referències per saber-ne més.
- Unitat didàctica La Globalització(IES Can Puig). És una presentació per treballar aquest concepte a secundària.
Per llegir i formar-se:
- Càpsules per la Justícia global (cat): set càpsules que tracten sobre la cultura de pau, elsdesplaçaments forçats, el gènere i la pau, el paper dels joves per la pau, les estratègies de pau a Catalunya, la justícia climàtica i els feminismes interseccionals
- Educar per a futursalternatius: Guia d’Educació per a la Justícia Global (lafede.cat)
- Educar para la transformación ecosocial. Orientaciones para la incorporación de la dimensión ecosocial al currículo (Fuhem)
- Guia per a la introducció de la justícia global, la igualtat de gènere i els drets humans en el currículum cientificotecnològic de secundària obligatòria i en la modalitat de Ciències i tecnologia de batxilleratEnginyeria sense Fronteres
- Podeu veure el Vídeode la xerrada de la Yayo Herrero en què explica què és l’ecofeminisme i la necessitat de treballar des d’aquesta mirada als centres educatius
Vídeos i materials de suport:
- Ecos por la justicia climática:selecció de vídeos de l’associació Amigos de la Tierra on persones de diferents continents expliquen com el canvi climàtic està afectant les seves comunitats.