Vuit escoles de primària participen en el projecte “Com respira Sabadell” i mesuren la contaminació atmosfèrica de la ciutat
La “mapificació” s’ha fet a l’entorn més proper dels respectius centres educatius
Els gairebé 400 nens i nenes de primària que han participat en el projecte de ciència ciutadana “CleanAir@School – Com Respira Sabadell?” han “mapificat” els nivells de qualitat de l’aire de la ciutat. El mesurament s’ha fet a determinats espais interiors i a l’entorn més proper dels respectius centres educatius, amb un radi mitjà de 250 metres de l’escola. La iniciativa pretén sensibilitzar la població i identificar canvis d’hàbits per gaudir d’aire més net, així com potenciar altres accions en curs, com ara els camins escolars.
Durant el projecte, es van instal·lar 120 punts de mesura de nivells de NO2 (una quinzena per escola, decidits pels centres educatius) per tal de “mapificar” la qualitat de l’aire a escala de carrer, a l’entorn de l’escola i a la porta, al pati i a l’interior del centre. Els tubs de captació passiva instal·lats pel mateix alumnat, d’entre 9 a 12 anys, han recollit dades durant els mesos finals del 2021. Passades aproximadament quatre setmanes, les escoles han rebut un informe detallat sobre quins han estat els resultats de l’estudi per cada centre.
Tal com havia previst l’alumnat en les seves hipòtesis, aquelles zones de trànsit més properes a l’escola són les que han presentat uns valors més elevats de NO2, mentre que les zones considerades de fons presenten uns valors més baixos. L’existència de zones verdes o carrers amples i ventilats han esmorteït els nivells de contaminació.
Amb els resultats obtinguts pel treball de camp realitzat en base a criteris científics, els 8 centres han elaborat de forma col·laborativa un dossier digital navegable. Els centres participants han estat: Escola Gaudí, Escola Torreguitart, Escola Joan Maragall, Escola Joanot Alisanda, Escola Mas Boadella, Escola La Trama, Escola Nostra Llar i Escola Virolet.
La feina d’enguany completa la que ja s’ha anat realitzant en cursos anteriors per 16 centres educatius més. Això ha permès l’elaboració d’un mapa complert de la contaminació atmosfèrica de la ciutat, amb més de 300 punts de mesura.