Agenda 21 Escolar Plus

Més de 800 alumnes participen en accions per visibilitzar i fomentar el paper de les dones en les ciències i la tecnologia

En el marc del projecte Agenda 21 Escolar Pus i en el context de la celebració, l’11 de febrer, del Dia Internacional de la Dona i la Ciència, més de 800 alumnes de 8 escoles de Primària de Sabadell han treballat amb diferents activitats la visibilització de la dona en el camp de les ciències i la tecnologia, amb l’objectiu de trencar estereotips, prejudicis i fomentar la participació de les dones en aquest camp del coneixement. 

Els nens i nenes han treballat diferents activitats STEM (sigles en anglès de Ciència, Tecnologia, Enginyeria I Matemàtiques), relacionades amb el paper de les dones a la ciència i els desequilibris existents en relació amb els homes: quantitat de dones a carreres tecnològiques, premis Nobel masculins i femenins, bretxa salarial a les professions tècniques o inferioritat numèrica en el camp de la investigació.

Després d’una formació de quatre sessions, els referents STEM de cada centre han treballat com les noies han de trencar barreres en la seva carrera científica, com integrar la didàctica de les ciències al món de les aules, així com fomentar el pensament crític de l’alumnat i millorar la percepció social de la ciència. Així, s’han impulsat activitats tan diverses com:

Mural cronològic amb figures destacades femenines de la ciència

Experimentació al voltant de perfils científics femenins del segle XVIII

Estudi dels estereotips relacionats amb els jocs científics i/o els regals que reben nens i nenes

Treball específic sobre dones vinculades a la carrera espacial

Entrevistes a dones científiques rellevants

Activitats lúdiques com una gimcana, jocs de taula, i tallers de musicoteràpia

L’objectiu és provocar un increment de la selecció d’estudis postobligatoris STEM i fomentar la igualtat de gènere en l’àmbit de la ciència. Segons un estudi de la Generalitat, a finals de la dècada passada només optaven a carreres STEM un 26% de les noies davant d’un 40% dels nois, fet que s’agreuja en funció de situació sociocultural familiar (només un 24% d’alumnes de nivell sociocultural familiar baix respecte d’un 44% de nivell alt).

Algunes activitats s’allargaran en el temps fins al Dia Internacional de la dona, 8 de març. Posteriorment, tot el material recollit en format digital és compilarà en un eix cronològic digital del paper de la dona científica a la història.