Més de 800 alumnes han participat en accions per visibilitzar i fomentar el paper de les dones en les ciències i la tecnologia
En el marc del projecte Agenda 21 Escolar Pus i en el context de la celebració, l’11 de febrer, del Dia Internacional de la Dona i la Ciència, més de 800 alumnes de 8 escoles de Primària de Sabadell han treballat amb diferents activitats la visibilització de la dona en el camp de les ciències i la tecnologia, amb l’objectiu de trencar estereotips, prejudicis i fomentar la participació de les dones en aquest camp del coneixement.
Els nens i nenes han treballat diferents activitats STEM (sigles en anglès de Ciència, Tecnologia, Enginyeria I Matemàtiques), relacionades amb el paper de les dones a la ciència i els desequilibris existents en relació amb els homes: quantitat de dones a carreres tecnològiques, premis Nobel masculins i femenins, bretxa salarial a les professions tècniques o inferioritat numèrica en el camp de la investigació.
Després d’una formació de quatre sessions, els referents STEM de cada centre han treballat com les noies han de trencar barreres en la seva carrera científica, com integrar la didàctica de les ciències al món de les aules, així com fomentar el pensament crític de l’alumnat i millorar la percepció social de la ciència. Així, s’han impulsat activitats tan diverses com:
Mural cronològic amb figures destacades femenines de la ciència
Experimentació al voltant de perfils científics femenins del segle XVIII
Estudi dels estereotips relacionats amb els jocs científics i/o els regals que reben nens i nenes
Treball específic sobre dones vinculades a la carrera espacial
Entrevistes a dones científiques rellevants
Activitats lúdiques com una gimcana, jocs de taula, i tallers de musicoteràpia
Com a resultat del PROJECTE CIENTÍFIQUES, s’ha creat una cronologia digitalque mostra des de l’antiguitat fins als nostres dies, la importància -sovint desconeguda o amagada- del paper de les dones en en desenvolupament científic. Des de Hypatia d’Alexandria fins a la matemàtica Maryam Mirzajani, els alumnes han enumerat i situat en el temps dones amb una contribució cabdal en el desenvolupament de camps com les matemàtiques, la física, la programació, la biologia o el món natural. Tampoc es passa per alt que en el terreny tecnològic hi ha hagut grans invents avui quotidians ideats per dones, com per exemple la xeringa per utilitzar amb una mà o l’eixugaparabrises dels vehicles.